Presisjonsopplæring på mellomtrinnet
En studie i økning av matteferdigheter og mål for flyt
26. apr 201317:15-18:45
Presentør
Cathrine Berg-Mortensen | ||
Linn Tangen | ||
Karen-Victoria Swan Engen | ||
Elisabeth Edquist |
Abstract
Presisjonsopplæring har vist seg å ha en positiv effekt på innlæring og opprettholdelse av akademisk atferd. I den aktuelle studien undersøkte forfatterne effekten av presisjonsopplæring (PO) på multiplikasjon- og divisjonsferdigheter, samt ulike mål for flyt innenfor PO. Deltagerne var norske elever fra femte, sjette og syvende trinn i en innengruppe-mellomgruppe design. 48 normalt fungerende elever av ulik kulturell bakgrunn og kjønn, ble tilfeldig fordelt i en kontrollgruppe som kun fulgte standardundervisning; og i en eksperimentgruppe som fikk presisjonsopplæring i tillegg til standardundervisning. Eksperimentgruppen ble også tilfeldig fordelt etter hvilken regneart eleven skulle begynne med. I løpet av åtte uker med daglige økter, ble eleven trent og testet etter prinsipper innen PO. Aktuelle tester var pre-posttest av eksperiment- og kontrollgruppen. Eksperimentgruppen ble videre testet i de ulike målene for flyt; utholdenhet, stabilitet, retensjon og applikasjon.