Symposium:Nyere Forskningsresultater Innen Studier av Kompleks Menneskelig Atferd
26. apr 201309:00-13:00
Storefjellhall 1
Presentør
Erik Arntzen | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Vi ville i dette symposiet presentere noen eksperimenter fra de forskningsprosjektene som foregår i laboratoriet for eksperimentelle studier av kompleks menneskelig atferd ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Eksperimentene som presenteres er gjort i forhold et bredt spekter av problemstillinger og forsøkspersoner. Dette vil innebefatte studier innen områder som blant oppmerksomhet, hukommelse og problemløsning. Dette er studier som er gjort med studenter, barn/unge, pasienter med afasi og demens som forsøkspersoner. Stimulusekvivalens er et av de forskningsfeltene som har vært framtredende innen atferdsanalyse over lang tid. Forskningstradisjon startet med en serie studier som Murray Sidman og hans kollegaer gjennomførte på 70-tallet. Selv om utgangspunktet var anvendt, har de fleste studier på stimulusekvivalens som har blitt gjort i ettertid vært knyttet til grunnforskning. I de senere år har det derimot også blitt gjort en rekke anvendte studier. Studiene som presenteres i dette symposiet vil omfatte både grunnforskning og anvendt forskning.
Innføring om stimulusekvialens
- Erik Arntzen
Gjennomgang av studier av kompleks atferd hos eldre funksjonsfriske og demente
- Hanna Steinunn Steingrimsdottir
- Erik Arntzen
Stimulus ekvivalens utkomme i delayed matching-to-sample prosedyrer med matematikkoppgaver som forstyrrende oppgaver
- Aleksander Vie
- Erik Arntzen
Effektene av concurrent og serialized arrangementer med hensyn til respondering for deriverte relasjoner
- Christoffer Eilifsen
- Erik Arntzen
The functions of Meaningful Stimuli Disclosed by Equivalence class formation: Conditional Discriminative Functions
- Richard Nartey
- Erik Arntzen
"Eye-Tracking” innen forskning på betinget diskriminasjon og etablering av stimulusekvivalensklasser
- Steffen Hansen
- Erik Arntzen
Effekt av forhåndstrening med begrensning i tid på respondering i henhold til stimulus ekvivalens
- Kim Liland
- Erik Arntzen
Stimulusekvivalens og direksjonalitet – kompleksitet i læring
- Live Fay Braaten
- Erik Arntzen