Symposium: Opplæring i grunnleggende lese- og regneferdigheter på barnetrinnet
27. apr 201309:00-13:00
Storefjellhall 2
Presentør
Børge Strømgren | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Symposiet vil ta for seg atferdsanalytiske tiltak rettet mot opplæring av lese- og regneferdigheter. Det vil innledningsvis være en gjennomgang av et helskole rammeverk for å identifisere og arbeide med elever som trenger ekstra innsats for å lære grunnleggende lese- og regneferdigheter. Det vil bli gitt eksempler på typer innsats som kan være aktuell. Videre vil det være fokus på spesifikke opplæringsprogrammer som er gjennomført, både med en enkeltelev og med grupper av elever.
Schoolwide Positive Behavior Intervention and Support (SWPBIS) som ramme for vurdering av grunnleggende akademiske ferdigheter
- Børge Strømgren
Innlæring av leseferdigheter hos elev i barneskolen ved hjelp av systematisk lydering (syntetisk metode)
- Kari Høium
- May Østby
- Yngvar Bjarne Hurlen
Opplæring i grunnleggende leseferdigheter på barnetrinnet, en presentasjon av ulike tiltak basert på Precision Teaching
- Dag Gladmann Sørheim
Opplæring i grunnleggende ferdigheter i gange og deling på barnetrinnet
- Elisabeth Edquist
- Karen-Victoria Swan Engen
- Cathrine Berg-Mortensen
- Linn Tangen