Tegnøkonomi og forsterkning av oppmøte etter friminutt i en barneskole
26. apr 201317:15-18:45
Presentør
Mai Linda Andresen | Høgskolen i Østfold | |
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
I denne studien dokumenteres effekten av tegnøkonomi på en klasse i barneskolen. Deltakerne er 16 elever mellom syv og åtte år. Målet innebar at 80 % av elevene var inne i klasserommet 5 minutter etter at det hadde ringt inn. Funksjonelle analyser viste at det var mer spennende å være ute i skolegården enn å komme inn til klassen etter at det hadde ringt inn. Tiltaket ble utført i klasserommet til elevene. Datainnsamlingen er planlagt og samlet inn i tråd med en ABAB design. Data viser at tegnøkonomi har god effekt på å få inn elevene til ønsket tid etter friminutt. Tiltaket er enkelt og er mulig å videreføre med lærere som tilretteleggere.