Bruk av oppgaveanalyser (task analyses), LTM (Least-to-most) prompting og forsterkning av selvstendig respondering i etablering av atferdskjeder

Opplæring av bruker og personal

9. mai 201417:15-18:45
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Petur Ingi PeturssonUllevålsveien 34 Velferdsetaten 
Martin OlssonUllevålsveien 34 Velferdsetaten 
Abstract
Mange opplæringsmål i ADL ferdigheter kan karakteriseres som ulike atferdskjeder. For å øke selvstendighetsferdigheter i disse ble det igangsatt systematisk opplæringstitak. Flere opplæringsmål ble valgt fra brukerens individuelle opplæringsplan og delt ned i responskomponenter. En baseline probe (test) ble gjort før hvert opplæringsmål. Her presenteres opplæringstiltaket og opplæringsmetodikk basert på atferdsprinsipper. Et prompthierarki ble utviklet tilpasset en bruker med historie av å utagere blant annet ved fysiske berøringer. Miljøarbeidere ble deretter trent opp i bruk av LTM og «total task completion» med modellering og praktiske øvelser. Brukeren mottok trening to ulike faser, en med og uten forsterkning av selvstendig respondering. Resultatene viser at personalet lærte å bruke LTM og atferdskjeder etableres effektivt via personalets ferdigheter i bruk av LTM og forsterkning av selvstendig respondering.