Identifisering av forløpere til utfordrende atferd hos en gutt med autisme og ADHD

9. mai 201417:15-18:45
Kategori
Anvendt
Format
Poster
Presentør
Charlotte HenangerHøgskolen i Østfold 
Eline PaulsenHøgskolen i Østfold 
Lars Rune HalvorsenHøgskolen i Østfold 
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold  
Abstract
Målet med studien var å utføre en usystematisk replikasjon av Herscovitch et. al, (2009). Deltakeren er en gutt i barneskolealder med barneautisme og ADHD. Vi anvendte semi- strukturerte intervjuer for å identifisere forløpere som samvarierer med den utfordrende atferden. Funksjonelle analyser ble anvendt for å undersøke om utfordrende atferd og forløpere tilhørte samme responsklasse. Resultatene indikerer at vi har klart å identifisere forløperne til den utfordrende atferden. Det er samvariasjon mellom forløpere og utfordrende atferd, og funksjonen er sosial negativ forsterkning. Fremtidig forskning som bygger videre på tiltak som kan redusere forløpere og utfordrende atferd er ønskelig.