Indirekte og deskriptive analyser av problematferd hos elever i ungdomsskole og videregående skole; En pilotstudie.

9. mai 201417:15-18:45
Kategori
Konseptuell
Format
Poster
Presentør
Elin HansenHøgskolen i Østfold 
Christine UndrumHøgskolen i Østfold 
Lars Rune HalvorsenHøgskolen i Østfold 
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Abstract
Et økende problem i skolen er atferd hos normalutviklede elever som medfører redusert faglig kompetanse og sosiale ferdigheter. Antall elever som utviser denne type problematferd er liten, men atferden deres krever mye oppfølging fra skolepersonellet. I studien kartlegges problematferd hos to elever uten utviklingsforstyrrelse. Data er samlet inn ved indirekte og deskriptive analyser. Intervjuguidene Functional Assessement Checklist; Teachers and Staff (FACTS) og Functional Assessment Interview (FAI) ble benyttet som utgangspunkt for narrativ og kontinuerlig FAK-registrering, men det er dårlig samsvar i data. Analyseverktøyene bør i større grad utvikles slik at eleven kan inkluderes i kartleggingen. Videre bør instrumentene kartlegge motivasjonelle operasjoner, regelfølging og selvsnakk.