Praktiske erfaring med bruk av funksjonelle analyser i forhold til utfordrende atferd hos førskolebarn med autisme og elever på småskoletrinnet
Performers
Janne Mari Akselsen |
Abstract
I møter med foreldre, barnehagepersonell og lærere opplever vi som spesialisthelsetjeneste ofte at de har behov for å informere om den utfordrende atferden til barnet, og ønsker gjerne en framgangsmåte på hvordan de skal håndtere den. De gir ofte en beskrivelse av hva barnet gjør, samt en tolkning av hvorfor de tror/mener atferden forekommer. I veiledningssamtaler baserer vi informasjonshenting og spørsmål basert på funksjonelle analyser, for å danne oss et bilde av hva atferden kan være opprettholdt av. Det vi erfarer er at de ofte har vansker for å beskrive hva som skjedde i forkant av den utfordrende atferden. Informasjonen vi innhenter presenteres systematisk og visuelt i et ABC skjema, for å gi veiledning på hvordan de kan se mer analytisk på atferden. I presentasjonen vil det bli gitt praktiske eksempler på bruk av funksjonelle analyser, samt endringer av både miljøbetingelser og personalatferd som en sannsynlig konsekvens av systematiske analyser.