Sosiale historier: virkningsmekanismer og suksessfaktorer
9. mai 201409:00-10:45
Storefjellhall 1
Presentør
Inger Lamache | Nordvoll skole og autismesenter |
Abstract
Sosiale historier er et populært tiltak for å fremme sosiale ferdigheter hos barn og unge med autismespekterdiagnoser (ASD). Anvendt riktig kan tiltaket gi umiddelbar og varig effekt på målatferd. Gjennom en casebeskrivelse eksemplifiseres hvordan grundige funksjonelle analyser, kunnskap om vansker forbundet med ASD og karakteristika ved målpersonen danner grunnlaget for å utarbeide sosiale historier. Sosiale historier ble benyttet for å fremme tre ulike målatferder hos syv år gammel gutt med høytfungerende autisme, integrert i 2.klasse. De utvalgte målatferdene er "Tåle å tape i spill", "Følge regler i utvalgte gymaktiviteter" og "Holde hendene på utsiden av buksene". Tiltaket ble evaluert i en multiple probe design og hadde svært god effekt på samtlige målatferder.
Avslutningsvis gis det en kort gjennomgang av evidensbasis for sosiale historier og hva tidligere undersøkelser sier om komponenter og variabler forbundet med effekt. Virkningsmekanismene i tiltaket belyses gjennom atferdsanalytiske begreper og prinsipper med vekt på regelstyring, verbale funksjonsendrende stimuli og positiv kontroll. Med referanse til beskrevne case diskuteres hvordan målatferd opprettholdt av ulike betingelser kan påvirkes av verbale stimuli presentert gjennom en sosial historie.