Stimulusekvivalens og overføring av stimulusfunksjoner i en ekvivalensklasse
9. mai 201417:15-18:45
Presentør
Jon Magnus Eilertsen | Høgskolen i Oslo og Akershus HiOA | |
Asle Fagerstrøm | Norges Informasjonsteknologiske høgskole NITH | |
Erik Arntzen | Høgskolen i Oslo og Akershus HiOA |
Abstract
Innenfor feltet stimulusekvivalens er det blitt forsket på hvordan en stimulusfunksjon kan overføres til andre stimuli i en ekvivalensklasse. Flere studier har vist at når en stimulus som allerede tilhører en eller flere stimulusklasser trenes inn i en ekvivalensklasse, overføres denne funksjonen til de andre medlemmene av klassen. Fra tidligere forsøk som vi har gjort (Arntzen, Fagerstrøm, Foxall, manuskript under utarbeidelse) viste resultatene at tre versjoner av ansikt (smilefjes, nøytralt og surt) lot seg overføre og hadde effekt på en preferansetest etter at forsøket var gjennomført. Forskningsspørsmålet i den presenterte studien var derfor om dette var mulig med andre type stimuli. I den foreliggende studien ble deltakerne deprivert for vann 1.5 time før forsøkssituasjonen. Det er det blitt benyttet betingede diskriminasjonsprosedyrer i et matching-to-sample format for å etablere tre klasser med tre medlemmer. Det ble benyttet abstrakte stimuli, der relasjonen mellom stimuliene var arbitrær. Etter en positiv test for stimulusekvivalens, ble det så trent inn en ny stimulus i hver klasse. De nye stimuliene var en tommel opp, en tommel ned og en tommel mot siden. Det ble innført en ny test for stimulusekvivalens. Ved en positiv test, ble det plassert seks vannflasker på et bord. Vannflaskene var merket med en etikett som viste de abstrakte stimuliene. To stimuli fra hver klasse var representert på flaskene. Resultatene viste at fem av ti deltakere valgte en flaske som var merket med en stimulus fra klassen hvor tommel opp tegnet var blitt trent inn.