Symposium: Utviklingshemmede og seksuell helse
Hvordan sikre kompetansekrav hos personalet og tilrettelegge for opplæring og veiledning
10. mai 201415:00-18:00
Storefjelltoppen 2
Presentør
Wenche Fjeld | Sykehuset innlandet HF |
Abstract
I Norge finnes flere dokumenter som omhandler rettigheter for mennesker med utviklingshemming. Noen av de nyeste rapportene er Bufdir (2013) Slik har jeg det i dag. Rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming (også omtalt som Levekårsrapporten). Det blir vektlagt at seksualitet er et tema som krever kompetanse fra tjenesteytere. Tjenesteytere skal være kapable til å veilede etter enkeltindividenes spesifikke behov, for slik å fremme god seksuell helse og forebygge utnytting og overgrep. Stortingsmelding 45 (2012-2013) Frihet og likeverd – Om mennesker med utviklingshemming, stadfester at seksuell helse skal ivaretas som en del av habiliteringsprosessen fra barn til voksen. Rapporten fra Sosial- og helsedirektoratet, Vi vil, vi vil, men får vi det til?: Levekår, tjenestetilbud og rettsikkerhet for personer med utviklingshemming fra 2007 gir føringer om at nærpersoner og tjenesteytere utvikler holdninger som fører til at seksualitet blir del av tiltaksmål og opplæringsmål.
Årets symposium vil ha fokus på holdninger og kompetanseheving hos tjenesteytere, samt tiltaksmål og opplæringsmål for at utviklingshemmede sikres god seksuell helse uten risiko for vold og seksuelle overgrep.
Nasjonale prosedyrer for håndtering av seksuelle overgrep mot mennesker med utviklingshemming
- Peter B. Zachariassen
Studenterfaring med tema kropp, identitet og seksualitet
- G. Hilde Lunde
- Gard Andreas Ek
Digitale fortellinger og tema kropp, identitet og seksualitet
- G. Hilde Lunde
- Stine Kühle-Hansen
Reduksjon av overdrevet klemming av andre personer
- Bente Ellinor Strømberg
- Hege Hjalsmo Kvakkestad
- Katharina Nissen-Lie
Opplæringsmål for mennesker med ulike grader av utviklingshemming, og metoder for god effekt av opplæringsprogram
- Wenche Fjeld
Hvordan legge til rette for seksualundervisning i ungdomsskolen jf kunnskapsløfte
- Hedda Sivertsen Lervold