Atferdsavtaler og kriterieendring
24. apr 201517:15-18:45
Presentør
Birthe Lundestad Høier | ||
Tor Anders Brandt | ||
Victoria De Oliveira | ||
Jon A. Løkke | ||
Lars Rune Halvorsen |
Abstract
Formålet med studien er å gradvis øke akademiske ferdigheter hos en gutt i tredje klasse som fremviser stor grad av motkontroll i kravsituasjoner. Akademiske ferdigheter blir økt ved bruk av atferdsavtaler i kombinasjon med kriterieendring. Prosedyren består av to atferdsavtaler per dag, med en økt i hver avtale, og et gjennomsnitt på åtte økter per uke. Hver økt innebærer å presentere matteoppgaver med økende vanskelighetsgrad. Kriteriene blir endret ved oppnådd stabilitet, som blir beregnet som seks av åtte økter gjennomført innen 10 minutter uten bruk av prompt. Atferden «å gjøre gitte oppgaver» var ikke fremvist i A fasen før tiltaket ble effektivisert. I B fasen er første kriterium fire regnede matteoppgaver, andre kriterium seks og tredje kriterium åtte. Atferden endrer seg stabilt i samsvar med kriteriene.