Atferdsavtaler og kriterieendring

24. apr 201517:15-18:45
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Birthe Lundestad Høier  
Tor Anders Brandt  
Victoria De Oliveira  
Jon A. Løkke  
Lars Rune Halvorsen  
Abstract
Formålet med studien er å gradvis øke akademiske ferdigheter hos en gutt i tredje klasse som fremviser stor grad av motkontroll i kravsituasjoner. Akademiske ferdigheter blir økt ved bruk av atferdsavtaler i kombinasjon med kriterieendring. Prosedyren består av to atferdsavtaler per dag, med en økt i hver avtale, og et gjennomsnitt på åtte økter per uke. Hver økt innebærer å presentere matteoppgaver med økende vanskelighetsgrad. Kriteriene blir endret ved oppnådd stabilitet, som blir beregnet som seks av åtte økter gjennomført innen 10 minutter uten bruk av prompt. Atferden «å gjøre gitte oppgaver» var ikke fremvist i A fasen før tiltaket ble effektivisert. I B fasen er første kriterium fire regnede matteoppgaver, andre kriterium seks og tredje kriterium åtte. Atferden endrer seg stabilt i samsvar med kriteriene.