Bruk av Tempolex i leseopplæring av en meget motivert mann

25. apr 201509:00-10:45
Storefjellhall 1
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Bente HagenSør-Odal kommune 
Abstract
I dagens samfunn er det viktig å kunne lese, både for å tilegne seg informasjon, samt holde seg oppdatert og kommunisere med venner og familie via blant annet sosiale medier. De fleste barn i Norge lærer å lese i løpet av 1. eller 2. klasse, gjennom tradisjonell leseopplæring i grunnskolen. Noen elever vil derimot ha behov ekstra bistand for å lære seg å lese. Tempolex er et av flere dataprogram som kan anvendes i leseopplæring. Tempolex baserer seg på prinsipper fra presisjonsopplæring, ved at det øves i korte intensive økter til en oppnår et flytkriterium. Et flytkriterium kan være mellom 80-100 ord/bokstaver i minuttet. Under kartlegging av en mann i 30 årene, kom det fram at han hadde et sterkt ønske om å lære seg å lese. Han hadde fulgt et "normalt" barne- og ungdomsskole løp med tilrettelagt undervisning. På videregående skole gikk han på en tilrettelagt linje, men både læringsmål og læringsutbytte har ikke vært optimale. Han ble diagnostisert til å være lettere utviklingshemmet i februar 2014. Sommeren 2014 ble det søkt bistand fra habiliteringstjeneten i Hedmark, for veiledning på leseopplæring gjennom Tempolex. Baseline viste at han kunne benevne navnet på alle bokstavene i alfabetet, men kunne ikke uttale de fonologiske lydene. I september 2014 ble det satt i gang lesetrening med flashcards. Lesetreningen ble justert flere ganger, og habiliteringstjeneten var innom 2-4 ganger pr måned for å veilede personalet og tjenestemottaker. Enkle registreringsskjemaer ble brukt for å registrere antall rett og feil uttale av bokstavlyder. I tillegg tar Tempolex automatiske registreringer. I presentasjonen vil vi gå gjennom hvordan Tempolex kan brukes i leseopplæring, samt hvordan vi utførte leseopplæring ved bruk av presisjonsopplæring og Tempolex. Det vil også bli vist videoopptak fra treningen. I tillegg vil det bli lag fram resultater for denne mannen fram til dd, samt belyse hva som eventuelt kunne ha blitt gjort annerledes.