Fra gulv til stol
Etablering av elevferdigheter hos 5. Klassing med Down Syndrom
24. apr 201511:15-13:00
Storefjelltoppen 2
Presentør
Trude Hoksrød | Sykehuset innlandet HF | |
Stein Modig Andersen | Sykehuset Innlandet, Habiliteribgstjenesten i Hedmark | |
Kai-Ove Ottersen |
Abstract
Etablering av elevferdigheter. Målpersonen er en 10 år gammel gutt med Down syndrom. Vi vil legge fram vurderinger, tiltak, metoder og data på hvordan vi jobbet for å redusere passivitet og tvangsbruk og øke læringsutbyttet og positiv samhandling. Dette ble gjort i tett samarbeid med skolen.
Våren 2014 hadde gutten en skolehverdag preget av nekting, katt-og-mus-lek, manglende forutsigbarhet og få læringsøkter. Eleven tilbrakte store deler av skoledagen med å nekte å følge beskjeder, uavhengige om dette ledet til aktiviteter eller ting han likte og uavhengig av om beskjedene var enkle eller komplekse. Han la seg på gulvet, løp fra personalet og overhørte beskjeder. Dette førte til at personalet brukte endel tvang for å få ham med seg; enten for å hindre han i å være i vegen for andre, være til fare for seg selv, igangsette aktivitet eller forflytte seg inne på skolen. Det var fysisk tungt for personalet og eleven hadde lite læringsutbytte.
Fra skolestart 2014 igangsatte habiliteringstjenesten en intensiv intervensjon for å etablere elevferdigheter. Det vil si å lære eleven å følge dags/timeplan, sitte ved bordet og jobber med oppgaver, gjennomfører overganger og avslutter aktiviteter på en akseptabel måte. Tiltakspakka har bl.a bestått av tegnøkonomi, dagsplan for de ansatte, systematisk trening med diskrete trials og incidential teaching, samt fast struktur og organisering av skoledagen.
Vi vil presentere data på samhandling, tvangsbruk og læringsøkter.