Funksjonelle analyser av rus
Performers
Sissel Karoline Kristiansen | ||
Anne Cecilie Pettersen |
Abstract
Læringsbasert rusbehandling har som forutsetning at rusing er lært i den forstand at rusing har konsekvenser som oppfattes viktige for individet på kort sikt, men med store skadevirkninger på lang sikt. Det ligger også i forutsetningene at rusing kan avlæres og at andre handlinger kan erstatte rusing. Læringsbasert rusbehandling har røtter til anvendt atferdsanalyse og kognitiv atferdsterapi, men også til atferdsøkonomi som understreker problemet med å legge vekt på korttidseffekter (bli «høy», fjerne kroppslig ubehag, fjerne «tankekjør») på bekostning av positive langtidseffekter som bedre helse, bedre økonomisk status og gode mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig å kartlegge de forhold, årsaker eller betingelser som opprettholder rusing og som eventuelt kan lette læringen av alternative væremåter eller atferd. Utviklingen av en manual for samtalebaserte funksjonelle analyser beskrives. Selve manualen beskrives også.