ADHD i lys av ulike vitenskapsteoretiske rammeverk
Performers
Line Flatebø Widmark |
Abstract
Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder ( ADHD ) er en atferdsforstyrrelse som rammer 3-5% av barn i skolealder . Det finnes flere teorier vedrørende hva som forårsaker ADHD-symptomer. Eksekutive Funksjoner-Teori ( EF ), Kognitiv Energisk-Teori ( CET ) og Dynamic Developmental-Teori ( DDT ) er temporære teorier om ADHD, som representerer ulike metateoretiske rammeverk og skiller seg i syn på etiologi og patogenese. EF og CET er kognitive teorier, altså basert på mekanistisk, dualistisk vitenskapsfilosofi, og omfavner beskrivelse og prediksjon som epistemologiske kriterier. DDT er en helhetlig tilnærming som kombinerer nevrobiologi og atferdsanalyse. Teoriene vil bli diskutert i lys av radikal behavioristisk pragmatisk kontekstuell metateori, med vekt på utslag etiologi, epistemologi og behandling.