Diktasjonsoppgaver og Ekoiske Oppgaver som Distraktorer i Delayed Matching-to-Sample
Presentør
Aleksander Vie | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Erik Arntzen |
Abstract
I tidligere forsøk (Arntzen, 2006; Arntzen & Vie, 2013) har det blitt benyttet matteoppgaver som distraktorer. Distraktorene har blitt presentert i tidsmellomrommet mellom avsluttet presentasjon av utvalgsstimulus og presentasjon av sammenligningsstimuliene under test for respondering i henhold til stimulusekvivalens. Resultatene i disse studiene har vist at sannsynligheten for respondering i henhold til stimulusekivalens reduseres når distraktorer introduseres i ekvivalenstesten. I den gjeldende studien ble tre eksperimenter gjennomført. Disktraktorene i Eksperiment 1 var diktasjonsoppgaver, i Eksperiment 2 ble ekoiske oppgaver benyttet som distraktorer. Videre ble det presentert diktasjonsoppgaver som distraktorer når de betingede diskriminasjonene hadde blitt etablert, uten å introdusere symmetri og ekvivalens trials. Resultatene viste at sannsynligheten for respondering i henhold til stimulusekvivalens avtok i Eksperiment 1 når disktraktorene ble introdusert. Det samme resultatene forekom i Eksperiment 2, men ikke i samme grad som i Eksperiment 1. Resultatene i Eksperiment 3 viste at antall korrekte betingede diskriminasjoner i liten grad ble påvirket av distraktorene.