Effekt av funksjonelle forsterkningsbetingelser på grunnleggende språkforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelse

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Hege AarlieBergen kommune 
Abstract
Et av hovedproblemene hos barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) er manglende eller lite utviklet språk. Forskning og erfaring viser at tross omfattende språkopplæring over år er det noen barn med ASF som ikke lærer grunnleggende språkforståelse. Formålet med studien var å finne ut om en funksjonell forsterkningsprosedyre kunne bidra til etableringen av reseptive diskriminasjoner hos barn med ASF. Funksjonell forsterkning innebærer at en forsterker følger naturlig av en respons. For eksempel kan å følge beskjeden «Spis is» lede til is. I arbitrær forsterkning kan å følge beskjeden «Ta på koppen» lede til forsterkeren sjokolade. Seks barn mellom 2 og 6 år deltok i studien. En alternating treatment design ble benyttet, hvor funksjonell forsterkning ble sammenlignet med arbitrær forsterkning. Resultatene indikerer at funksjonell forsterkning kan føre til raskere etablering av reseptiv diskriminasjon. Funksjonell forsterking kan derfor være en prosedyrer som kan vurderes når man står ovenfor barn hvor det er vanskelig å etablere grunnleggende språkforståelse