Effekter av fortsatt TIOBA i de første årene på skolen
Performers
Cathrine Olsson | Senter for Tidlig Intervensjon | |
Sigmund Eldevik | Høgskolen i Oslo og Akershus og Senter for Tidlig Intervensjon | |
Astrid Synnøve Valmo | Senter for Tidlig Intervensjon |
Abstract
Vi evaluerte effekter av intervensjon basert på atferdsanalyse for barn med autisme når dette fortsetter fra barnehagen og de første skoleårene. Fortsatt intervensjon ble tilbudt gjennom Senter for Tidlig Intervensjon (STI) i Oslo Kommune. En gruppe barn som fortsatte intervensjon i skolen ble sammenlignet med en annen gruppe barn som gikk over til et mer tradisjonelt spesialpedagogisk tilbud når de begynte på skolen. Barna ble testet når de begynte på skolen og etter 2. og 3. trinn. Effekter ble målt med en standardisert intelligenstest og et intervju med skole og foreldre som kartlegger generelt funksjonsnivå i hverdagen.