Effekter av fortsatt TIOBA i de første årene på skolen

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Cathrine OlssonSenter for Tidlig Intervensjon 
Sigmund EldevikHøgskolen i Oslo og Akershus og Senter for Tidlig Intervensjon 
Astrid Synnøve ValmoSenter for Tidlig Intervensjon 
Abstract
Vi evaluerte effekter av intervensjon basert på atferdsanalyse for barn med autisme når dette fortsetter fra barnehagen og de første skoleårene. Fortsatt intervensjon ble tilbudt gjennom Senter for Tidlig Intervensjon (STI) i Oslo Kommune. En gruppe barn som fortsatte intervensjon i skolen ble sammenlignet med en annen gruppe barn som gikk over til et mer tradisjonelt spesialpedagogisk tilbud når de begynte på skolen. Barna ble testet når de begynte på skolen og etter 2. og 3. trinn. Effekter ble målt med en standardisert intelligenstest og et intervju med skole og foreldre som kartlegger generelt funksjonsnivå i hverdagen.