Etablering av enkel leseforståelse ved bruk av matching to sample med one to many treningsstruktur og stimulusekvivalenstest
Presentør
Marius Lande Fredriksen | Høgskolen i Østfold | |
Espen Bredholt | Høgskolen i Østfold | |
Lars Rune Halvorsen | ||
Sjur Granmo | ||
Jon A. Løkke |
Abstract
Studien har som hensikt å etablere enkel leseforståelse hos et barn i tidlig barneskolealder med diagnosen autisme. Det har blitt gjennomført en preferansekartleging ved å utføre Reinforcement Assessment for Individuals with Severe Disabilities (RAISD) som intervju og deretter en direkte preferansekartlegging ved å bruke metoden multippel stimulus uten erstatning. Tiltaket består av en matching to sample prosedyre, med treningstrukturen One-To-Many (OTM). Det vil trenes inn tre stimuliklaser, der hver klasse består av tre medlemmer. Først vil vi trene relasjonene 3d-objekter til 2d-symboler og 3d-objekter til tekst i hver stimuliklasse. Deretter vil det bli testet om deltaker responderer i henhold til ekvivalens ved å undersøke om utrente relasjoner (2d-symboler til tekst) har oppstått som følge av treningen. Før tiltaket iverksettes vil det blitt trent på identitets matching ved å trene på matching av 2d-symboler, 3d-objekter og tekst med fysisk likhet. Data vil bli fremstilt basert på resultater i trening og resultater i test (Trening-test design).