Etablering av spontane vokale mands hos et førskolebarn med forsinket utvikling

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Anders DechslingHøgskolen i Østfold 
Sindre KvebækHøgskolen i Østfold 
Bjørn Erik NavestadHøgskolen i Østfold 
Sjur Granmo  
Lars Rune Halvorsen  
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Abstract
Studien har til hensikt å etablere og øke spontane vokale mandingresponser fra et førskolebarn med forsinket utvikling. Det ble gjennomført tact-test og tact-trening av navn på kartlagte antatte preferanser før undersøkelse av deltakerens predominante mands. Det ble målt antall mandingresponser i baseline og intervensjon, i arrangerte settinger i deltakerens naturlige miljø. Intervensjonen bestod av differensiell forsterkning av alternativ atferd (DRA) i kombinasjon med funksjonell kommunikasjonstrening (FCT) og modified incidental teaching sessions (MITS). Data blir fremstilt med baseline, tre intervensjonsfaser og tre non-kontingent forsterkning (NCR) kontrollbetingelser. Generalisering blir målt underveis i fasene og presentert som probes.