Forbedringer i Problematferd; en Systematisk Replikasjon
24. apr 201610:00-10:45
Nystølsfjellet
Presentør
Rebekka Cecilie Wood Strand |
Abstract
En nylig studie med et barn med autisme beskrev en sammensatt behandling hvor en funksjonell analyse var basert på et «open ended» intervju kombinert med funksjonell kommunikasjon og utsettelse-toleransetrening (Hanley, Jin, Vanselow, & Hanratty, 2014). Behandlingen resulterte i en reduksjon i problematferd og en økning i passende forespørsler. Det meste av analysen og intervensjonen ble gjennomført i en klinisk setting og krevde ukentlige besøk av familien.
Resultatet i gjennomført replikasjon og i pågående replikasjon på en barneskole viste like resultater, som tidligere artikkel, med en tydelig reduksjon i problematferd og en økning i passende forespørsler. Disse funnene tyder på at det er mulig å utføre behandlingen i hjemmet og på skolen, med nesten ukentlige konsultasjoner med familiene.