Hvordan sikre gode opplæringsferdigheter hos personalet.
21. apr 201616:00-18:00
Storefjellhall 3
Presentør
Petter Næss | ||
Marianne Mjøs | ||
Roy Tønnessen |
Abstract
Personell som gir tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (TIOBA) til barn med autismespekterforstyrrelser, må lære spesifikke opplæringsteknikker. Dette for å gi barna den beste tilgjengelige opplæringen. Vi, Avdeling Autisme, har over tid utarbeidet et skjema for å måle personalets opplæringsferdigheter. Skjemaet tar utgangspunkt i tidligere skjema utarbeidet Koegel (1977), Steinvik (2002) og Eldevik (2009). Etter grundig utprøving og evaluering har skjemaet blitt endret til slik det blir presentert på workshopen. På workshopen vil det bli gitt en teoretisk gjennomgang av hva som defineres som grunnleggende opplæringsferdigheter hos personalet. Deltakerne vil få praktisk øvelse i bruk av skjemaet ved å registrere fra ulike videoeksempler.