Initiering med utgangspunkt i Pivotal Response Treatment
Performers
Marcus Drange Hansen | ||
Mari Østgaard |
Abstract
Når barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) har ervervet en del ord og setninger vil benyttelsen av ordene for å skaffe seg ny informasjon og som en ren glede til sosialt samvær være viktige mål. For barn med autismespekterforstyrrelser skjer ikke dette alltid automatisk. Ofte er barnas kommunikasjon begrenset til mands for aktiviteter, leker, mat, unngåelse av ulike aktiviteter. Koegel & Koegel (2012) mener at initiering er så viktig at de kaller det et pivotalt område. Når vi trener initiering vil uhensiktsmessig atferd reduseres i omfang, barna får utvidet verbale funksjoner, barna lærer viktig ny atferd og får ny informasjon. Initiering er sosial atferd og “long-term outcome” er langt bedre når barnet initierer interaksjon med andre mennesker regelmessig (Koegel & Koegel, 2012). Forelesningen vil omhandle det pivotale området initiering og noen eksempler på opplæringen vil bli demonstrert gjennom video.