Many to One og stimulusekvivalenstest

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Amund Kennedy ThorsenHøgskolen i Østfold 
Christer J. GustavsenHøgskolen i Østfold 
Per Asle WisurHøgskolen i Østfold 
Lars Rune Halvorsen  
Sjur Granmo  
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Abstract
Målet med denne studien er å etablere respondering i henhold til stimulusekvivalens hos en elev i barneskolen diagnostisert med lett utviklingshemming og atypisk autisme. Det ble gjennomført kartlegging av match-to-sample (MTS), og resultatene fra denne kartleggingen indikerte at eleven kunne identifisere bilder og lese de korresponderende printede ordene, og vice Det er også gjennomført en Reinforcement Assessment for Individuals with Severe Disabilities (RAISD), etterfulgt av probing av topp tre valgte stimuli for å se om preferansene hadde forandret seg. Treningsstrukturen som er valgt er Many-to-One (MTO), og det er valgt tre stimulusklasser med tre medlemmer i hver klasse. I tillegg til bilder og printede norske ord bruker vi også engelske ord. Utvalg av stimuli skjer i samarbeid med elevens lærere i norsk og engelsk. For at en relasjon skal kvalifiseres som en ekvivalensrelasjon må den møte tre krav – refleksivitet, symmetri og transitivitet, og under utført pilot viste eleven lovende resultater.