Økt tid med undervisning og reduksjon av uønsket atferd med innføring av en enkel atferdsavtale

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Lene Skogsrud HolenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Karl Johan GustavssonHøgskolen i Oslo og Akershus 
Martin OlssonNordvoll skole og autismesenter 
Abstract
I dette studentprosjektet ble det iverksatt tiltak for å redusere uønsket atferd og tid brukt i overgangssituasjoner mellom undervisningsøkter. Deltager i prosjektet var en gutt i tenårene med diagnose innen autismespekteret. Gutten kunne lese og skrive, samt fremvise mand. Eleven brukte mye tid på uhensiktsmessig og uønsket atferd i overgangssituasjoner, men jobbet effektivt og godt når han først var i gang. På bakgrunn av dette ble det etablert en enkel atferdsavtale med sikte på å redusere tid mellom undervisningsøkter. I forkant av tiltaket ble det gjennomført en preferansekartlegging for å finne potensielle forsterkere. Atferden ble målt flere ganger under baseline og tiltaksfase. Foreløpige resultater viser nedgang i uønsket atferd og redusert tid i overgangssituasjoner.