Overføring mellom Reseptivt og Ekspressivt språk hos et Barn med Autisme

Når Enten Ekspressivt eller Reseptivt Språk er Lært Først

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Uzma Gondal 
Abstract
Etablering av verbal atferd hos barn med autisme skjer tradisjonelt ved å starte med reseptiv trening før ekspressiv trening (UCLA modellen, Løvaas (1997). Det er gjennomført få studier som har sammenlignet om rekkefølge på treningssekvensene (reseptivt- ekspressivt eller ekspressivt-reseptivt) har noe å si ved etablering av verbal atferd. I denne studien ble det undersøkt hvilken rekkefølge på treningssekvensene som hadde best effekt ved etablering av verb, hos et barn med autisme. Det ble og sjekket om det skjedde en overføring fra ekspressiv til reseptivt og motsatt etter mestring under den første betingelsen. Det ble brukt en multiple probe design over fire betingelser: reseptivt via bilder, reseptivt in vivo, ekspressivt via bilder og ekspressivt in vivo. Resultatene viser en økning av antall riktige verb under begge treningsbetingelsene. Dette tyder på at det skjer en overføring fra den ene betingelsen til den andre (reseptivt til ekspressivt og motsatt). Den treningsbetingelsen som viste best effekt var ekspressiv trening først, noe som ikke er i samsvar med den anbefalte rekkefølgen til Løvaas.