Pest eller kolera?

Adferdsanalytiske prinsipper i arbeid med høyt intelligente barn

24. apr 201610:00-12:00
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Andre temaer
Format
Forelesning
Presentør
Jan Terje Bakler 
  • skole
  • barn
Abstract
Vi hører om høyt intelligente barn som faller ut av skolen, havner i psykiatrien eller flytter til spesialskoler i utlandet, slik som for eksempel Mentiqa-skolen i Danmark. Hvorfor sliter de med best forutsetninger til å lykkes i skolen? Hva skjer i barnehagen og klasserommet som gjør at det blir så uutholdelig for disse? Og ikke minst; hva skjer hjemme når det skjærer seg? Det tas utgangspunkt i Betts og Neiharts seks typer begavede barn og hvilken atferd og behov som kjennetegner disse. Modellen beskriver også typiske forsterkere som den enkelte typen responderer på. Det vil bli gitt eksempler på hvordan lærers atferd i Norsk grunnskole forsterker eller ekstingverer prestasjonsatferd blant de begavede barna, og hvilken konsekvens dette kan få for barnas sosiale, emosjonelle og akademiske atferd. Det vil bli vist hvorfor de evidensbaserte pedagogiske prinsippene fra John Hatties «Visible Learning», spesielt kapitlet om effektfaktorer for begavede barn, forsterker høyt presterende atferd. I tillegg vil det bli en innføring i hvordan dette kan tilpasses barnehager.