Vil en intervensjon basert på Social Skills Intervention Guide (SSIG) føre til økt sosial kompetanse hos en elev i tredje klasse?

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Alexandra KimmellHøgskolen i Østfold 
Beate LindhjemHøgskolen i Østfold 
Sjur Granmo  
Lars Rune Halvorsen  
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Abstract
Hensikten med denne studien er å styrke sosiale ferdigheter for å oppnå sosial inkludering i det sosiale fellesskapet i klassen hos en elev i tredje klasse på en ordinær skole. Kartleggingen er blitt gjennomført med direkte og indirekte observasjoner, i alle situasjoner som forekommer utenfor klasserommet. Det ble utført en Social Skills Improvement System- Rating Scales(SSIS-RS), for å kartlegge sosiale ferdigheter, problematferd og akademisk kompetanse. Resultatet av kartleggingen ble tre sosiale atferder. Atferdene skilte seg ut fra forventet sosial kompetanse tilhørende elevens alders trinn. De tre atferdene som skilte seg ut i kartleggingen går innunder tre av undergruppene til ferdighetsdimensjonene; samarbeid, selvhevdelse og selvkontroll. Tiltaket vil bli utarbeidet i henhold til Social Skills Intervention Guide(SSIG).