Bruk av iPad som styrings- og motivasjonssystem for personer med utviklingshemming
4. mai 201715:00-16:45
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Pål Skogstad | Oslo universitetssykehus | |
Yvonne Milanes | Asker Kommune |
Abstract
Forelesningen bygger på et forskningsprosjekt innen det velferdsteknologiske feltet, støttet av Helsedirektoratet. Brukere med psykiske lidelser, autismespekterforstyrrelser, ADHD, demens, slagpasienter, sen – og tidlig ervervede hjerneskader (inklusive utviklingshemming) har ofte vansker med å organisere egen hverdag, planlegge aktiviteter og igangsette aktiviteter. Slike vansker er en del av det som kalles eksekutiv svikt.
I forelesningen presenteres først et AB-design med N=2. Studien er gjennomført under 2 betingelser, hvor første fase innebar at brukerne mottok et ordinært tjenestetilbud etter vedtaksbaserte tjenester (studiens betingelse A). I andre fase fikk brukerne apporganiserte atferdsavtaler, det vil si at styrings- og motivasjonssystemet ble regulert av ulike apper på iPad (studiens betingelse B). Det vil også gis en kort oppsummering over data som ble presentert på NAFO i 2016, hvor samme studie benyttet et BAB`-design med N=2. I det designet ble komplekse atferdsavtaler (B-betingelse), vedtaksbaserte tjenester (A-betingelse) og apporganiserte atferdsavtaler (B`-betingelse) sammenliknet. Hensikten med studien er å undersøke hvilke av de ulike betingelsene som viser seg mest hensiktsmessig i forhold til følgende variabler: Selvstendighet (igangsette og gjennomføre aktiviteter på egenhånd), aktivitetsnivå, sosial deltakelse, hastighet på utførelse av aktiviteter, utfordrende atferd, effekt og kvalitet av tjenester, adaptivt funksjonsnivå og psykisk helse, brukermedvirkning og deltakelse knyttet til egen hverdag. Det vurderes at de samlede data som presenteres er pålitelige indikatorer for brukernes livskvalitet under hver betingelse. Det vil også presenteres et enkelt aktivitetstiltak basert på tegnøkonomi, bruk av FaceTime og billedtakning som dokumentasjon for utført planlagt aktivitet hos en bruker med lite tjenester.
I tillegg til kopi av lysarkene har foreleserne også ønsket å gjøre tilgjengelig en evalueringsrapport om bruk av apporganiserte atferdsavtaler. Denne kan du laste ned her.