Fra 49 til 0. Bruk av tradisjonelle styringsverktøy, med utradisjonelle redskaper i skolehverdagen

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Renate JensenFrydenhaug skole og ressurssenter 
Sissel RuudFrydenhaug skole og ressurssenter 
Abstract
«I løpet av brøkdel av sekund har han siktet inn sitt nye mål. Treffsikkerheten er nær 100 % Sikter, klar, ferdig kast. Full treff. «let the game begin» Pulsen er i 170, svetten siler og vi hører hans latter på mils avstand. Beina går som at han skulle tatt rekord på 100m gjennom den ene døra, og ut gjennom den andre døra. Rundt og rundt. River av seg klærne, drar alt han kan i personalets klær i håp med å få et innblikk på hva som skjuler seg under. STOPP- brå slutt. Nedleggelse». En snedig beskrivelse av en hverdag som inntraff daglig i en ung gutts liv. Han hadde svært lav impulskontroll, store seksuelle avvik, men det som var det mest interessante var guttens «normale» adferd mitt opp i kaoset. Var vi faktoren som utløste responsgeneralisering? Var det vi som var konsekvensen til elevens operant atferd? Var guttens diagnose riktig? Hvordan var hjemmesituasjonen? Vi satt igjen med 1000 spørsmål på hva som var hva. Vi så nødvendigheten ved å ta i bruk multiple baseline, før vi foretok en funksjonell analyse av personalet. Deretter en funksjonell analyse av forsterkningsbetingelser for problematferden av eleven. Vi så at bruk Muliple element design ville være riktig i forhold til de komplekse utfordringene gutten opplevde. Noen av tiltakene(struktureringsverktøyene, som tegnøkonomi og atferdsavtaler) som ble igangsatt, kan sikkert få noen til å lure på om vi visste hva vi holdt på med. Endt resultatet er noe av den vakreste eleven, foresatte og vi kunne drømme om.