Fra ekskluderende time-out til samarbeidsferdigheter, fra fortvilelse til håp!

6. mai 201711:15-13:00
Storefjellhall 3
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Ingrid Blom HvamLørenskog kommune 
Ulf LarsenLørenskog kommune 
Kai-Ove Ottersen  
Abstract
Forelesningen beskriver snuoperasjonen i skoletilbudet for en gutt med autisme. Gutten gikk i 3. trinn, men var minimalt med klassen. Vårhalvåret var preget av betydelig økning av utfordrende atferd med gradvis behov for ekstreme tvangstiltak for å forhindre skader. Tvangstiltakene førte til annen utfordrende atferd som selvskading, ødeleggelser, samt verbalisering som medførte at han ble omtalt som psykotisk. Det ble uttalt ønske om medisinering av denne atferden. Gjennom PPT fikk skolen tilbud om veiledning fra Tjenesten for Miljøbehandling (TM). TM gjennomførte funksjonelle analyser, og skisserte mulige behandlingsvalg for skolen. Det ble utformet total omstrukturering av skolehverdagen, der samarbeidsferdigheter ble satt i fokus. TM var fra oppstart daglig tilstede på skolen for å 1) evaluere og endre systemene, samt 2) veilede personalet. Vi vil vise motivasjonssystemer, prosedyrer for håndtering av voldelig og seksuell atferd, oppbygging av skoledagen samt veiledningsmodell og oppfølging av personalet. Videre presenteres grafer av de ulike komponentene i behandlingspakken, bilder som illustrerer materiell, samt video av samhandling.