Kompetanseoverføring til ansatte i skolen på system og individnivå
Performers
Lene Degvold | ||
Anne Louise Finstad |
Abstract
Presentasjonen vil fremvise en modell for å drive kompetanseføring i prosedyrer basert på anvendt atferdsanalyse, til ansatte ved skolen. Prosedyrene ble anvendt på en elev i på 3. trinn som over tid hadde fremvist utfordrende atferd i den grad at han ikke lengre kunne delta i ordinær klasseromsundervisning. Det ble iverksatt ulike prosedyrer for å redusere utfordrende atferd og etablere grunnleggende elevferdigheter med mål om at eleven igjen kunne være en del av klassemiljøet. Disse tiltakene ble iverksatt og gjennomført av miljøterapeuter fra Mjøsen Bo og habilitering som var ved skolen daglig i første fase (2-3 mnd).
Deretter ble det laget og iverksatt en kompetanseoverføringsplan for skolens ansatte hvor målet er at de kan gjennomføre opplegget med oppfølging i form av ukentlig veiledning fra Mjøsen Bo og habilitering AS.