Om å stoppe opp i tide
5. mai 201715:00-16:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Pål-Erik Ruud |
Abstract
Forelesningen tar for seg ulike aspekter i arbeidet med utviklingshemmede som har alvorlig utfordrende atferd. Dette beskrives i en case-fremstilling. Brukeren i caset fremviste en atferd som over tid gjorde personalet usikre. Personalets usikkerhet førte til en stadig svakere behandlingsintegritet knyttet til gjennomføring av tiltak. Det var fattet vedtak etter HOL, Kapittel 9. Personalet hadde høy kompetanse og lang erfaring med utfordrende atferd, men det var nødvendig å innhente ekstern bistand for veiledning og kvalitetssikring. Personalet opplevde usikkerhet og frykt for utagering, noe som truet gjennomføringen av krav om gjøremål og aktiviteter. Forelesningen belyser temaer som personlig egnethet, om å stoppe opp i tide og be om hjelp, samarbeid mellom skole, bosted og ekstern samarbeidspartner. Forelesningen belyser spesielt gjennomføring av fysiske intervensjoner i skolen og hvordan det ble oppnådd god behandlingsintegritet på de ulike arenaer. Forelesningen vil også skissere tiltakene omkring tjenestemottakeren, hvilke vurderinger som er gjort underveis og grafisk fremstilling av resultater på brukerens utvikling.