Opplæring i bildekommunikasjon hos en voksen mann med autismespekterforstyrrelse og komorbide lidelser

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Steffen MyrvinHøgskolen i Østfold 
Regina RuudHøgskolen i Østfold 
Sven Terje StraithHøgskolen i Østfold 
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Lars Rune Halvorsen  
Sjur Granmo  
Abstract
Deltakeren er en voksen mann med autismespekterforstyrrelse, alvorlig utviklingshemming og bipolar lidelse. I forkant av opplæringen ble det gjennomført kartlegging av talespråk, og deretter en preferansekartlegging som danner grunnlaget for bildene som benyttes i opplæringen. I kartleggingen av talespråket ble det registrert hvilke ord deltakeren brukte da han oppsøkte personalet og hvilke konsekvenser dette fikk for deltakeren. Da deltakeren oppsøkte personalet førte dette ofte til utfordrende atferd i form av mishagsytringer og/eller selvskading, noe som kan tyde på at talespråket er lite funksjonelt. Det er derfor iverksatt bildekommunikasjon. Opplæringen er individuelt tilpasset, basert på metodene og prinsippene som benyttes i PECS-manualen. Vi gjennomfører opplæringen i tre faser og foreløpige data fra fase 1 viser rask progresjon i å plukke opp bildene selvstendig. Det jobbes fortsatt med å få deltakeren til å vise bildene til kommunikasjonspartner på en tilfredsstillende måte uten prompts.