Påvirkning av preferanser ved overføring av stimulusfunksjoner i ekvivalensklasser
Presentør
Jon Magnus Eilertsen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Erik Arntzen |
Abstract
Åtte deltakere ble bedt om å velge en av tre vannflasker (baseline test). På vannflaskene var det etiketter med abstrakte symboler. Deretter etablerte deltakerne tre ekvivalensklasser med tre medlemmer (A1, B1, C1, A2, B2, C2, A3, B3 og C3). A, B, og C, stimuliene besto av abstrakte symboler som deltakerne ikke hadde noen kjennskap til før eksperimentet. De etablerte klassene ble så utvidet ved å trene en D stimulus til hver av A stimuliene (D?A). D stimuliene inneholdt bilder av sedler med ulike verdier (50, 100 og 200 NOK). Deltakerne ble etter en ny test for stimulusekvivalens (A, B, C og D) bedt om å velge en av de tre vannflaskene. Etikettene på vannflaskene viste de abstrakte B stimuliene (B1, B2 og B3). Resultatene viser at fem av åtte deltakere valgte flasken med etiketten B1, som var i samme ekvivalensklasse som 200 nok symbolet (D1). Videre så viste baseline testen at fire av fem deltakere endret valget sitt til B1 fra henholdsvis B2 og B3.