Vilt forelsket!
Hvordan endre emosjonelt motivert atferd?
5. mai 201711:15-13:00
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Inger Lamache | Nordvoll skole og autismesenter |
Abstract
Målpersonen er en 16 år gammel gutt med atypisk autisme. Fra å være beskrevet som en aktiv og sjarmerende gutt ved skolestart, endret han atferd totalt og ble så beskrevet som en mutt og trist gutt som tilbrakte skoledagen passivt med hodet på pulten og armene rundt hodet. I tillegg stalket han en av jentene i klassen og ville bare delta i skoleaktivitetene om han ble lovet å sitte ved siden av henne, være læringspartner eller på lag med henne.
Viktige elementer i intervensjonen har vært sosiale historier og mestringsbarometre:
Sosiale historier kan ses på som funksjonsendrende verbale stimuli som effektivt kan endre atferd. Målpersonens emosjonelt motiverte atferd ble påvirket ved sosiale historier utformet for å endre hans "tankestrategier".
Målpersonens deltok aktivt i å sette mål og evaluere egne prestasjoner på mestringsbarometre. Han erfarte at egne atferdsendringer kunne påvirke omgivelsene og ble igjen aktiv i klassens sosiale miljø.