Etablere tacting av tre bildestimuli ved hjelp av tegnøkonomi

27. apr 201817:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Laila NilsenUllensaker kommune 
Aina LedalUllensaker kommune 
Birgit Lotten WestrumUllensaker kommune 
Guro DunvollAkershus universitetssykehus HF 
Abstract
Posterpresentasjonen omhandler kommunikasjonstrening hos en voksen mann med alvorlig psykisk utviklingshemming og atypisk autisme. Formålet med pilot-prosjektet var å trene tact av tre ulike bildestimuli ved hjelp av prompts og et tegnøkonomisystem. Tiltaket ble utført med tre stimuli; bilder av jakke, bukse og t-skjorte presentert på Ipad. Responser som ble målt var riktig navn til bilde og korrekt uttale. Det ble utført baseline av tact av bilder hvor deltageren ble presentert alle tre bildene i randomisert rekkefølge og spurt om å navngi bilde uten prompts på navn eller tilbakemeldinger. Trening av tact ble gjennomført ved hjelp av verbale prompts, trener uttalte navnet på bildet, og fading av prompts. Det ble utlevert tokens i tegnøkonomisystem ved korrekt respons, etter 5 tokens kunne deltager velge mellom to på forhånd kartlagte sluttforsterkere. Etter trening ble det gjennomført en test hvor alle tre stimuliene ble presentert i randomisert rekkefølge og deltageren ble bedt om å navngi disse. Det ble her benyttet prompts ved feil i uttale. Resultatene presenteres i en AB design og viser en økning fra 0% korrekt i baseline for alle tre bildene til 100% korrekt navn og uttale under test for bilder av t-skjorte og bilde av bukse. Bilde av genser hadde en score under test på 25% korrekt uten prompt og 75% korrekt med prompt på uttale. Styrker og svakheter ved gjennomføring, samt planlagte endringer på bakgrunn av piloten blir diskutert.