Etablering av et nytt ord ved DTT/NET hos et utviklingshemmet barn

27. apr 201817:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Martin OlssonOsloMet - Storbyuniversitetet 
Frida Holmedahl IsaksenOsloMet - Storbyuniversitetet 
Jelica MarkusOsloMet - Storbyuniversitetet 
Abstract
Det å ikke ha et funksjonelt talespråk kan være til stor utfordring for mennesker med ulike utviklingshemninger. Det å ikke bli forstått eller ha mulighet til å uttrykke seg som andre mennesker kan være krevende og vanskelig for personen det gjelder. Den aktuelle studien omhandler derfor språktrening der målet var å etablere et nytt ord for målpersonen. Prosjektet fremstiller et barn i tenårene med Downs syndrom samt autistiske trekk. Han har en uttalt atferdsmessig problematikk av sammensatt karakter. Hans atferdsproblem og praktiske hjelpebehov er store og han trenger god oppfølgning og tilrettelegging. Han har store språkvansker, og har et stort behov for struktur og forutsigbarhet da han lett kan bli frustrert. Deltaker kommuniserer ved hjelp av bilder og tegn, samt at han har noen ord i sitt vokabular. I dette studentprosjektet ønsket vi å lære han et nytt ord som vi så på som en nødvendighet for han. Her baserte vi oss på hans interesser og verdier, og tok det som utgangspunkt i tiltaksarbeidet. Det ble dermed satt i gang to tiltaksplaner, en Ekkoik trening av ordet «KAST» ved gjennomføring av Discrete trial training på elevrom. Og det andre tiltaket var Mand trening av ordet «KAST» ved Natural environment training. Dette ble gjennomført i en periode på 9 ukers varighet, ved flere treningsøkter per dag. Tiltak 1 ble iverksatt først der målet var å lære han uttale av ordet, når mestringskriteriene vi satt oss ble nådd gikk vi over til tiltak 2. På grunn av vanskeligheter med å uttale «S» lyden, ble ordet «KA» akseptert som riktig respons. Tiltak 2 var særtrening i naturlig miljø hvor elev skulle bruke ordet kast i de situasjonene han ønsket at treneren skal kaste en ball. Det ble benyttet et AB- design der vi registrerte ved et FRP- skjema, slik at vi skulle kunne se om tiltakene vi iverksatte ville ha en effekt på den aktuelle målpersonen. Resultatene viste god fremgang og målene ble innfridd etter 9 ukers trening.