Fra lydimitasjon til talespråk
Performers
Marianne Aschim | Frydenhaug Skole | |
Renate Jensen | Frydenhaug skole |
Abstract
En presentasjon av en 9 år gammel jente som var god til å slå, bite, lugge, ja hele repertoaret, men som manglet tale for å uttrykke ønsker, behov og å si ifra om ubehag.
Å tørre å legge andre fag til side for å prioritere kun et målområde er ikke alltid lett i en travel skolehverdag.
Jenta var 9 år da vi bestemte oss for å ta eleven ut av den ordinære timeplanen og gjennomføre intensive arbeidsøkter hver dag med fokus på lydimitasjon og ordproduksjon.
Målpersonen har diagnose lett psykisk utviklingshemming, ekspressiv språkforstyrrelse og fra 2017, ADHD diagnose.
Presentasjonen vil ha hovedvekt på språktreningen, hvordan vi gikk fram og hvordan imitasjon av lydkombinasjoner ble en atferdsåpner for fremgang på andre områder. Den vil også gi et bilde av totalsituasjonen med utredning av ADHD og hvordan språket hjelper henne til å takle vanskelige situasjoner i hverdagen.
Jenta er i dag 12 år, hun snakker i fulle setninger, men uttalen hennes er ikke optimal. Hun gjør seg likevel godt forstått av både voksne og medelever. Hun har god fremgang i de fleste fag og uønsket atferd er redusert til et minimum.