Svare på når spørsmål.
Vil etablering av lytteratferd føre til økning av intraverbale ferdigheter?
27. apr 201817:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Inger Karin Almås | OsloMet - Storbyuniversitetet | |
Helene Strand | OsloMet-Storbyuniversitetet | |
Grethe Henden Wang | OsloMet - Storbyuniversitetet | |
Svein Eikeseth | OsloMet - Storbyuniversitetet |
Abstract
Intraverbal atferd blir av Skinner (1957) definert ved en verbal stimulus som fremmer en verbal respons som ikke har en punkt-til punkt korrespondanse med den verbale stimulusen og blir opprettholdt av generaliserte betingede forsterkere. Denne verbale operanten er viktig for blant annet sosial atferd og akademiske ferdigheter. Det har i den senere tid blitt arbeidet med å utarbeide effektive opplæringsmetoder for etablering av intraverbaler hos barn som ikke etablerer slik atferd i naturlige situasjoner. I denne studien undersøkte vi om etablering av lytteratferd kan føre til etablering av intraverbal atferd i form av å svare på når spørsmål. I tillegg ble det testet for emergent intraverbal atferd i form av andre spørsmål basert på innholdet i når spørsmålene. Deltakeren var en gutt i førskolealder med Asperger syndrom. Det ble benyttet et multiple probe design over atferd. Resultatene viste at etablering av lytteratferd førte til økning av intraverbal atferd og emergente intraverbaler.