Antall meningsfulle stimuli i matching-to-sample prosedyrer og eye-tracking
26. apr 201917:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Live Fay Braaten | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Jan Alexander Østby | Oslomet - storbyuniversitetet | |
Larsen Julie | OsloMet-storbyuniversitetet | |
Erik Arntzen | OsloMet - storbyuniversitetet | (Krediteres) |
Abstract
Tidligere forskning har vist at det å inkludere en meningsfull stimulus blant abstrakte stimuli i en matching-to-sample prosedyre øker sannsynligheten for å responderer i henhold til stimulusekvivalens. Dette eksperimentet hadde som formål å undersøkte om antall meningsfulle og abstrakte stimuli i hver klasse påvirket antall trials, respondering i henhold til stimulusekvivalens og øye-bevegelser. Tjuetre studenter ble randomisert til tre grupper med ulike stimuli. Det ble trent 12 betingede diskriminasjoner og testet tre 5-medlemmers ekvivalensklasser i hver gruppe. Stimuli ble presentert i en en-til-mange treningsstruktur hvor Gruppe 1 ble trent fra få abstrakte stimuli til mange meningsfulle stimuli, Gruppe 2 ble trent fra få meningsfulle stimuli til mange abstrakte stimuli og Gruppe 3 ble trent med kun abstrakte stimuli. Foreløpige resultater viser at deltakere trent fra få meningsfulle stimuli til mange abstrakte stimuli etablerte stimulusklassene raskere enn deltakere som ble presentert for kun abstrakte eller mange meningsfulle stimuli. Deltakerne hadde på seg øyemålings-utstyr og analyser av øyebevegelser vil også bli vist.