Hvordan heve standarden i frontlinja – gjennom systemrettet kompetanseutvikling?

Samhandling mellom kommuner og spesialisthelsetjenester

27. apr 201909:00-10:45
Syningen
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Anders JohansenSykehuset i Vestfold 
Monica Stolen DønnumVestre Viken HF 
Evelyn SkalstadDrammen kommune HSO 
Hege KyllandNedre Eiker kommune 
Abstract
Drammen og Nedre Eiker kommune tar samhandlingsreformen på alvor – og bestemte seg i 2016 for å styrke og utvikle kompetanse innen målrettet miljøarbeid og kunnskap om autismespekterforstyrrelser for å bidra til bedre levekår for personer med ASF og/eller psykisk utviklingshemming. Med utgangspunkt i nasjonale føringer og resultater fra en medarbeiderundersøkelse – hvor det fremgikk tydelig behov for kompetansehevende tiltak og økt rekruttering av vernepleiere spesielt – ble «Handlingsplan for målrettet miljøarbeid og hverdagsmestring» realisert i kommunene. Drammen og Nedre Eiker kommune står overfor en omfattende kommunesammenslåing og Svelvik kommune blir også med på laget – derfor ble også denne kommunen inkludert i prosjektet i 2018. Forelesningen redegjør for hvordan kompetanseutvikling i disse kommunene ble gjort i samarbeid med to helseforetak – og resultatene er lovende! Større grad av brukermedvirkning, tydeligere fokus på individualiserte tjenester og økt kompetanse er resultater av prosjektsamarbeidet. Forelesningen vil beskrive to modeller for kompetansehevende tiltak. Resultater fra surveyundersøkelser, funn fra fokusgruppeintervjuer og permanente produkter som funksjonelle analyser på individnivå vil bli presentert. Ved å gi medarbeidere ansvar, legge til rette betingelser for faglig arbeid, identifisere og plukke ut «riktige seleksjonsagenter», knytte krav og forventninger opp mot privilegier og forsterke atferdsendring og gode faglige prestasjoner – er utfallet; Økt fokus på målrettet tiltaksarbeid i avdelingene, hyppigere gjennomføring av funksjonelle analyser av definerte målatferder, implementering og revidering av fagadministrative systemer, bedret kvalitet på dokumentasjon av den helsehjelp som ytes samt tydeligere struktur og rollebeskrivelse på ulike stillingshjemler ved tjenestestedene – Vi mener dette vitner om en endring i kulturell praksis.