Opplæring i dusjferdigheter med Prompt-fading som teknikk

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Marie GramEcura Bo og Habilitering 
Pia LinrudEcura Bo og Habilitering 
  • most to least prompting
  • opplæringstiltak
  • personlig hygiene
  • promptfading
  • psykisk utviklingshemming
  • shaping
Abstract
Prompt-fading innebærer at man reduserer graden av hjelp (prompt) helt til den faller bort. Tjenestemottakeren (TM) var en gutt på 14 år som mottok tjenester i et døgnkontinuerlig botilbud, diagnostisert med lettere psykisk utviklingshemming. Observasjoner viste at TM ikke fremviste de nødvendige ferdighetene for å ivareta personlig hygiene. Tiltaket som ble iverksatte var et trinnvis program hvor man benyttet most-to-least prompting. Målet med opplæringstiltaket var at TM skulle bli selvstendig i dusjsituasjon, inneha nødvendige ferdigheter for tilfredsstillende dusj, og på den måten ivareta personlig hygiene.