Overføring av evaluert smerte i ekvivalensklasser

26. apr 201917:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Eksperimentell
Format
Poster
Presentør
Jon Magnus EilertsenOsloMet - storbyuniversitetet 
Erik ArntzenOsloMet - storbyuniversitetet 
Abstract
Bruk av treningsstruktur i trening av betingede diskriminasjoner påvirker sannsynligheten for å respondere i henhold til stimulusekvivalens. Lineær treningsstruktur (LS) gir minst sannsynlighet for etablering av ekvivalensklasser. Den foreliggende studien undersøker hvorvidt LS påvirker overføring av stimulusfunksjoner og valg i preferansetester. Tjuefire studenter rangerte seks bilder av injeksjoner mot forskjellige punkter på en hånd. Bildene ble rangert på en 6-punkts Likert skala rangert fra minst til mest smertefull (1–5). Bildene som ble rangert som mest og minst smertefulle ble så brukt som stimulus D1 og D2. Bildet som ble brukt som D3 viste en Q tip som ble trykket mot en hånd. Etter rangeringen, trente deltakerne seks betingede diskriminasjoner med en LS treningsstruktur. Så ble det testet for tre 3-medlemmer ekvivalensklasser. Elleve av 24 deltakere etablerte tre 3-medlemmer ekvivalensklasser, mens ti av 26 deltaker utvidet klassene til tre 4-medlemmer ekvivalensklasser. Utvidelsen av klassene ble gjort ved at D-stimuliene ble trent til A stimuliene. I en påfølgende preferansetest ble de tre B-stimuliene klistret utenpå tre flasker. Fire deltakere valgte flasken med B3, mens en valgte B2 og fem valgte B1. En av 10 deltakere rangerte B og D stimuliene likt.