Pårørendesamarbeid

Systematisk arbeid med klager, for bedring av samarbeid med pårørende

28. apr 201910:30-12:00
Veslefjellhall 1
Kategori
Andre temaer
Format
Forelesning
Presentør
Gry Tjernshaugen GjefleNesodden kommune 
Linda Marie KjøniksenNesodden kommune 
Irena StjepanovicNesodden kommune 
Åse Christin ElvestadNesodden kommune 
Abstract
Presentasjonen omhandler den profesjonelle rollen i praksis, med fokus på pårørendesamarbeid. Ledere og ansatte i botilbud har et ansvar for å skape gode rammer, både for samværet mellom beboerne og deres pårørende og for samarbeidet mellom personalet og pårørende. Pårørendes klager på tjenesteyting og tjenesteytere medførte at vi i 2017-18 utarbeidet rutiner for håndtering av disse. Gjennom flere år har kommunens pårørendeundersøkelser hatt lav svarprosent, noe som ikke ga valide svar. Vi ønsket å endre dette. Presentasjonen viser eksempler på hvordan tjenesteyternes profesjonalitet kan virke inn på pårørendesamarbeidet. Vi har gjennom klager og klagebehandling vurdert/analysert hva som hemmer og fremmer pårørendesamarbeid. Vi har analysert og gjennomgått hendelser som foranlediget klager. Det har vært vektlagt tjenesteyternes atferd, og om vi måtte analysere og eventuelt endre vår egen atferd i samhandling med pårørende. Vi presenterer eksempler gjennom rollespill og diverse tiltak som er iverksatt i 2018. Temaer: - Miljøarbeideren og den profesjonelle rollen - Tiltak - Rollespill - Resultater