Samarbeidstrening
Lære et barn med autisme å følge instruksjoner
26. apr 201917:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Emilie Østby Kløfta |
Abstract
Det å kunne samarbeide er grunnleggende for all læring og for å være en del av et fellesskap. I overgangen fra barnehage til skole vil det være spesielt viktig å kunne samarbeide da barnet møter nye mennesker og det stilles høyere krav til hvordan samhandlingen skal foregå. En del av det å samarbeide er å følge enkle instruksjoner. For et førskolebarn med autisme var dette vanskelig, grunnet reduserte kommunikasjonsevner, manglende motivasjon og et ønske om å teste grenser. Det ble derfor startet opp med samarbeidstrening basert på Ducharme’s «Errorless Compliance Training», med et mål om at barnet skulle følge noen enkle instruksjoner i hverdagen. Man startet å trene og forsterke enkle og attraktive instrukser som barnet vanligvis fulgte og gikk gradvis over til nøytrale instruksjoner som barnet sjeldent fulgte. Resultatet ble at barnet begynte å følge de 6 bestemte instruksjonen i ulike omgivelser i barnehagen.