A Comparison Between Two Discrimination Training Procedures: Results, Limitations and Future Implications
Performers
Brittany Marie DiSanti | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Svein Eikeseth | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Sigmund Eldevik | OsloMet - storbyuniversitetet |
Abstract
Mange barn med autismespekterforstyrrelser har utfordringer med å lære reseptiv benevning. I løpet av de siste to tiårene har forskere sammenlignet prosedyrer som blir brukt under for å etablere betingete diskriminasjoner. «Random Rotation» er en prosedyre hvor alle stimuli trenes tilfeldig fra starten av, mens «Structured Mix» er en prosedyre hvor hver stimulus trenes separat først og deretter i «Random Rotation». Enkelte resultater indikerer at «Random Rotation»-prosedyren er en mer effektiv prosedyre, fordi «Structured Mix»-prosedyren kan føre til feil stimulus kontroll. Allikevel, varierer resultatene i nyere forsking. Resultatene viser at det kan være utfordringer med blant annet «win-stay/loose-shift», og ineffektive feilkorrigeringstiltak. Videre forskning på dette området er avgjørende for å sikre at elever med begrenset språk etablerer språkferdigheter.