Å jobbe atferdsanalytisk i PPT

Metoder og programmer atferdsanalytikere kan bruke i skolen

24. apr 202015:00-15:45
Storefjellhall 2
Kategori
praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Stian BondliPPT Asker 
  • den hemmelige elev
  • good behavior game
  • guided notes
  • klasseledelse etter en empirisk støtttet modell
  • mysteri motivator
  • responskort og veiledning av lærere.
  • tegnøkonomisystemer
  • tootling (framsnakking)
Abstract
Atferdsanalyse kan bidra til læring og inkludering etter opplæringslovens formål. Nordahl-rapporten, viste til manglende effekter av spesialundervisningen, og at PPTs arbeide bør knyttes nærmere skolen. Her har atferdsanalyse og atferdsanalytikere mye vi kan bringe til bordet i forhold til mer «tradisjonell» PPT jobbing. Å jobbe direkte ute i klasserommene med empirisk støttede metoder og programmer, som implementeres av atferdsanalytikere, gir bedre mulighet til endring fremfor rene "sakkyndige" råd og møteveiledning. Innlæring og klasseledelse som drives etter empirisk støttede modeller vil kunne føre til at flere blir inkludert i klassefellesskapet og færre trenge spesialundervisning. Foredraget gjennomgår metoder og programmer atferdsanalytikere bruker i skolen, med eksempler fra praksis. Flere metoder blir beskrevet. Enkelte problemstillinger knyttet til veiledning av pedagogisk personale kommer foredraget også inn på. Empirisk metodikk vil i foredraget både omhandle atferdsreduserende strategier og metoder, men også ny innlæring. Foredraget veksler mellom forskning og praksis/egen erfaring som atferdsanalytiker i PPT.