Etablering av kommunikasjonsferdigheter hos to elever i grunnskole
Frydenhaug Skole og Ressurssenter
23. apr 202015:00-16:45
Storefjellhall 2
Presentør
Elise Andersen | Frydenhaug Skole | |
Frøydis Kolbjørnsen | Frydenhaug Skole | |
Caroline Hovind | Frydenhaug Skole |
Abstract
Case sammendrag 1
Presentasjonen beskriver oppfølgingen gitt til en elev fra 8 til 10 klasse, med alvorlig psykisk utviklingshemming, autisme, utfordrende atferd og lite talespråk. Presentasjonen viser til frekvensregistrering (over flere registrerings perioder) av utfordrende atferd i et AB-design, samtidig som den vektlegger DRA-prosedyre og Incidential teaching i forhold til manding.
Case sammendrag 2
Presentasjonen beskriver oppfølging av en elev i 3. klasse, med autisme og psykisk utviklingshemming, passivitet og lite talespråk.
Presentasjonen vil inneholde beskrivelser av hvordan vi har arbeidet med å øke initiativ/manding, felles oppmerksomhet, opplæring av digitalt kommunikasjonsverktøy (alternativ supplerende kommunikasjon), Pivotal Response Treatment og Imitasjon av lyd/ord. Presentasjonen vil si noe om hva som gikk bra, hva som kunne vært gjort annerledes og fremtidige mål for eleven.