Etablering av kommunikasjonsferdigheter hos to elever i grunnskole

Frydenhaug Skole og Ressurssenter

23. apr 202015:00-16:45
Storefjellhall 2
Kategori
praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Elise AndersenFrydenhaug Skole 
Frøydis KolbjørnsenFrydenhaug Skole 
Caroline HovindFrydenhaug Skole 
  • utfordrende atferd
  • psykisk utviklingshemning
  • forsterkerkartlegging
  • autismespekter forstyrrelser
  • digitalt kommunikasjonsverktøy
  • manding
Abstract
Case sammendrag 1 Presentasjonen beskriver oppfølgingen gitt til en elev fra 8 til 10 klasse, med alvorlig psykisk utviklingshemming, autisme, utfordrende atferd og lite talespråk. Presentasjonen viser til frekvensregistrering (over flere registrerings perioder) av utfordrende atferd i et AB-design, samtidig som den vektlegger DRA-prosedyre og Incidential teaching i forhold til manding. Case sammendrag 2 Presentasjonen beskriver oppfølging av en elev i 3. klasse, med autisme og psykisk utviklingshemming, passivitet og lite talespråk. Presentasjonen vil inneholde beskrivelser av hvordan vi har arbeidet med å øke initiativ/manding, felles oppmerksomhet, opplæring av digitalt kommunikasjonsverktøy (alternativ supplerende kommunikasjon), Pivotal Response Treatment og Imitasjon av lyd/ord. Presentasjonen vil si noe om hva som gikk bra, hva som kunne vært gjort annerledes og fremtidige mål for eleven.